فلسفه حجاب
حجاب از احكام ضروري اسلام است كه عموم مسلمانان در رعايت آن اتفاق نظر دارند. كتاب، سنت، فقه و سيرهي اسلامي بر آن صراحت دارد. از نظر اسلام، حجاب وسيلهاي است براي صيانت از زن و ارتقاي شأن و شخصيت او. در فرهنگ اسلامي فلسفه حجاب و دلايل آن تبيين شده، و تبعات بدحجابي بيان گرديده است.
همانگونه كه در آيههاي 30 و 31 از سوره نور تصريح شده، قرآن كريم نگاه مرد و زن را محدود كرده، و آن را رمز پاكي و طهارت روح آنان دانسته است.
اين پاكي و طهارت همان عفاف و پاكدامني است كه راه مفاسد را ميبندد و مرد و زن موظف شدهاند عفت نفس را در غرائز نفساني و اميال جنسي پاس دارند و پيرو هواهاي نفساني نباشند، و نيز زن را مكلف كرده پوشش و سراندازهاي خود را بر سر و گردن بيفكند و زيور پنهان خود را جز براي همسر و محرمان آشكار نكند.
بنابراين، براساس آيات، روايات و فقه اسلامي، حدود نگاه و حجاب و مسائل غريزي در چارچوب شرع مقدس تبيين شده و تخلف از آن حرام و نامشروع است و فلسفهي آن همان امنيت رواني، پاكدامني، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعهي بشري است و پاسداري از آن وظيفهي فردي و خانوادگي و حاكميتي است و تخلف از آن موجب ناكامي، نگونبختي، فساد و تباهي فرد، خانواده و جامعه است.
پوشش زن
پوشش زن مسلمان در قرآن كريم و احاديث اسلامي به عنوان وظيفهاي حتمي و داراي فلسفهي معقول و ارزنده معرفي شده است.
زن مسلمان نيز با درك روشن آثار وجودي خود، پوشش اسلامي را با معرفت پذيرفته است و آن را نگهبان تقوا، عفت، حيا، نجابت، وقار، پاكي، ظرافت، فضيلت، صلابت، سلامت و متانت خود ميداند. اگر ميبينيم كه وظيفهي پوشش به زن اختصاص يافته، به اين دليل است كه ملاك آن، ويژهي زن است.
زن مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگي است. با اين كه دستور پوشيدن براي مرد مقرّر نشده است، ولي عملاً مرد پوشيدهتر از زن از منزل بيرون ميرود؛ زيرا تمايل مرد به نگاه كردن و چشمچراني است، نه به خودنمايي. برعكس، تمايل زن بيشتر به خودنمايي است نه چشم چراني. تمايل مرد به چشم چراني، زن را بيشتر تحريك به خودنمايي ميكند، و تمايل به چشمچراني، كمتر در زن وجود دارد (قاضي، 1387: 38-39). در واقع، مرد كمتر تمايل به خودنمايي دارد.
- ۲۰ بازديد
- ۰ نظر